Egy letaglózó mexikói szakrális élmény
Történt: 2024. november
Két pici és egy nagyobb város
Mint írtam előző mexikói cikkemben, Tuxtla Gutiérrezből két kirándulást terveztünk. Ez a második volt, amikor egy 150 kilométeres körtúrában eljutottunk három településre, mégpedig Zinacantán, San Juan Chamula és San Cristóbal de las Casas nevű helyekre. Az első kettő nagyjából 5-5.000 lakosú, míg az utóbbi közel 200.000 fős, mindegyik 2.100-2.200 méteres magasságban fekszik.



„Zinacantánban még mindig őrzik a hagyományos viseleteket a mindennapi használatra. … A nők kézzel szőtt és gépi hímzésű virágmotívumú blúzt viselnek, hogy megvédjék magukat a hidegtől. Vállkendőt (moxibal) viselnek, amelynek színe ugyanúgy változik, mint a pok’u’ul , az egyenértékű férfi ruhadarab. A szoknya sötét színű, és általában diszkrét, kézzel vagy géppel hímzett virágmotívumokat tartalmaz.
A férfiak egyfajta szövőszékkel szőtt pamut sarapet (poncho-hoz hasonló ruhadarab) viselnek, az úgynevezett pok’u’ul-t. Ez régen fehér volt. Az 1970-es évektől kezdődően a fehér szálat felváltották a pirossal, amitől távolról rózsaszínnek tűnt. A kilencvenes évektől a teljesen vöröset használták. 2000 óta kezdik használni a sötét színeket, mint a kék, zöld és lila.
A színek elsötétülésével együtt virágmotívumok is helyet kaptak, melyeket eredetileg kézzel szőttek, de ma már géppel készülnek.” (Forrás)
Egy kézműves udvarban
Vezetőnk a faluban rögtön egy olyan házhoz vitt el, amely ezeknek a hagyományos textíliáknak a készítésével és eladásával foglalkozik.

Az épületről kívülről egyáltalán nem látszott, lakói mivel foglalkoznak. Egy egyszerű lakóháznak tűnt, mérete is átlagosnak.






San Juan Chamula
Amikor a kisvárosba értünk, még jóval a főtér előtt leparkoltunk, és inkább sétáltunk odáig.
Vitték is, mint a cukrot…
Hamar feltűnt, hogy mennyire élő még a hagyományos viselet használata a nők mindennapi ruházatában.
Érdemes volt körülnézni, mert találtunk egy olyan gyümölcsöt (roselle, spanyol nyelven jamaicai rózsának hívják), amit korábban még sosem. Mint utólag kiderült, ebből a hibiszkusz-típusú és az áfonyához hasonlító ízű gyümölcsből beáztatással levet szoktak készíteni, mint amilyen a hibiszkusztea.
A szinkretizmus élő példája
„A turisták csekély összegért felkereshetik a templomot, egy nagyon különleges helyet, amelynek belsejét a lakók azonos meggyőződése miatt nem szabad lefényképezni. A templom … mind a belső, mind a külső fehérre festett, az eredeti konstrukcióból [korábbi maja templom] származó köveket teljesen letakarták. … ”
„Belül nincsenek hagyományos padok, ahol leülnének és imádkoznának, mivel a lakók letérdelve imádkoznak. Egészen különleges misztikus atmoszférát teremtenek olyan rituálék végzésével, amelyek a 16. századi evangelizáció és a prehispán maja vallási hiedelmek keverékének [szinkretizmus] a termékei.
A hívők különböző méretű tarka gyertyák előtt imádkoznak; a gyertyasorok általában a talajhoz rögzítve találhatóak. A padlót szinte teljesen beborítják a fenyőfaágak, mivel a chamula hiedelmek szent fának tartják. Azzal a céllal, hogy Isten előtt álljanak, a fenyőfán és a gyertyák fényén keresztül közelednek (melyek megvilágítják az útjukat).
A szentek figurái tükrösek, a gyónást személyesen a különböző szentek valamelyike előtt végzik el. A tükör pedig a hívőnek szól, hogy önmagát lássa. A chamulák meg vannak győződve arról , hogy nem hazudnak maguknak.”
A saját tapasztalatok
kattints az alábbi képre és lapozd végig a fotókat a galériában
Teljesen ledöbbenve támolyogtam ki a templomból, hogy egy ilyen tradíció még mennyire él a XXI. század Mexikójában és napokig az élmény hatása alatt maradtam.
A harmadik helyszín
Most San Cristóbal de las Casasnak nevezik ezt a várost, amit a spanyolok ideérkezése előtt persze máshogy hívtak, de ők 1528-ban meghódították és „megalapították” a várost, aminek azután időközben hét másik neve is volt a századok során.
„1821-ben, amikor Mexikó függetlenné vált, az addig Spanyolországtól és a guatemalai általános kapitányságtól is függő Chiapas is az új ország részévé vált.
Az új állam fővárosa [az akkor éppen] Ciudad Real[nak nevezett város] lett, és bár rövid időszakokra néha átköltöztették az irányítást Tuxtla Gutiérrezbe, ezektől a megszakításoktól eltekintve egészen 1892-ig San Cristóbal is maradt a főváros.” (további részletek itt).