Történt: 2023. november










Az utunk sok apró településen vezetett át. Ezekre jellemző, hogy nagyon színesre festett épületekkel vannak tele (ld. pl. az első fenti képet).
Az előző nap tönkrement autóguminkat a biztonság kedvéért mindenképp le akartuk cserélni egy újra, hogy egy esetleges újabb durrdefekt ne okozzon megoldhatatlan problémát. De ez a beszerzés csak félúton, a Tarma nevű városkában sikerült, amit (a szinte minden városra ráaggatott jelző szerint) épp „az Andok gyönygye (Perla de los Andes)”-nek is neveznek.
Amíg a gumiszerelés tartott, kaptunk egy órányi időt kicsit körbeszaladni a városban. Persze csak a legbelső részeiben, mert mint én is utóbb olvastam a Wikipedia cikkében, a város kb. 43.000 lakosú, de egy fél Budapestnyi területű.
A régi épületek közül is látható még néhány. A sárga épület a második fotón egyszerre ad otthont a városi önkormányzatnak …
… és a helyi közkönyvtárnak. A teljesen üres olvasóteremben a könyvtárosokkal szóba elegyedve megtudtuk, hogy 18.000 kötetre rúg a könyvállomány, amit viszont kizárólag helyben lehet olvasni, kölcsönzés nem lehetséges!
Bevallom, nem azért mentünk be ide, mert tényleg a könyvtár iránt érdeklődtünk, hanem azért, hogy keressünk egy nyilvános mosdót. Találtunk is itt egyet, mégpedig szerintem egy világszenzációt.
Az olvasóteremből egy ajtó vezet ide, amelyre ki van írva, hogy női illetve férfi mosdó. Feltételeznéd, hogy ezután újabb két ajtó következik egy folyosóról, de nem! Egyetlen helyiségbe nyílik, ahol ez fogad:
Én még ilyen megoldású „gendersemleges” mellékhelyiséget sehol nem tapasztaltam. 🤣🤣🤣
Ez a fenti épület is a város főterén található, de nem ez a tér fő ékessége, hanem a Szent Anna székesegyház.
A neoklasszicista stílus senkit ne tévesszen meg, az épületet csak 1954-ben építették.
A belsejében található mauzóleumban az ország egyik korábbi, tarmai származású elnöke, Manuel A. Odría és egy püspök, Lorenzo Unfried maradványai vannak elhelyezve.
A tér közepéről ha visszanézünk a templomra, a pálmafák között egy szabályosra nyírt fát lehet megfigyelni. Ebből volt még egy a tér ellenkező oldalán is, amit éppen a kertész nyírt. Nézzük csak meg közelebbről, mi is lesz ebből?
Igen, egy karácsonyi rénszarvas! Hiszen itt is már mindenki készül a karácsonyra!
Ezt tapasztalhattuk egy kis főutcai kávézóba betérve is, ahol a perui kávéhagyományoknak megfelelően sokféle pörkölésű kávéból olyan kávét kérhetsz, amilyet csak szeretnél. Közben pedig a falatnyi üzlethelyiség közepét egy feldíszített és alatta ajándékdobozokkal felturbósított műkarácsonyfa foglalja el.
A kerekeink már ismét rendben, roboghattunk tovább.
Hegyen-völgyön zakatoltunk, hegyormok és felhők között, időnként alagutakon át. Mint útitársaimtól megtanultam, ha valaki nagy levegőt vesz, mielőtt az autó beér az alagútba és megtartja azt addig, amíg kiér belőle, sőt közben kíván is valamit, akkor a kívánsága teljesül.
No én megpróbáltam, ld. a következő videóban:
Bár ez az alagút (Tunel Yanango) kb. egy kilométer hosszú volt (kerek egy percig tartott áthajtani rajta), és azt kívántam, most már tényleg érjünk oda gyorsan Oxapampába, a kívánságom nem teljesült. Ugyanis onnan alig pár kilométerrel később meg kellett állnunk egy irgalmatlan hosszú kocsisor végén.
Először azt hittük, csak valami torlódás, ilyen számtalanszor adódik a perui utakon.
Vártunk egy kicsit, közben felfedeztem rögtön mellettünk az alábbi „köztusolót”, amihez a vizet a felette magasodó hegyről leérkező esővíz szolgáltatta.
Azután látva, hogy a kocsisor egy tapodtat se mozdul, kiszálltunk és elballagtunk a kocsisor elejéig, megnéztük mitől nem tudunk továbbmenni.
Ez a látvány fogadott:
Egy az úton (egyébként is átfolyó) megáradt hegyi patak hordalékában evickélve egy teherautó belefordult a patakba, ami elzárta az utat, így csak irány szerint váltakozva tudtak (meglehetősen nehezen) az egyes járművek átkelni.
Utólag kiderült, hogy egy ananászt szállító teherautó járt pórul.
„1857 márciusában egy 300 fős tiroli és porosz telepesből álló csoport, amely főként szegény parasztcsaládokból és házaspárokból állt, akik nem házasodhattak össze hazájukban, felszálltak a „Nortonra”, hogy Peruba utazzanak. Az utazás megkezdése előtt a párok összeházasodtak. 4 hónap elteltével a telepesek megérkeztek a limai Callao kikötőbe. Két nap karantén után a telepesek egy hajóval Huacho kikötőjébe mentek, ahol holmijukat öszvérekre rakták, a férfiaknak pedig gyalog kellett folytatniuk az utat, míg a nők és a gyerekek szamarakon lovagoltak. Az út Huanchóból Cerro de Pascóba, Acobambába és Santa Cruzba vezetett. Útközben néhány telepes elhagyta a csoportot. 1858-ban a férfi telepesek Santa Cruzból Pozuzóba utaztak, hogy felosszák a földeket, és eleget vethessenek ahhoz, hogy családjuk megérkezésekor meg tudjanak élni a termésükből. Végül 1859-ben egy 170 fős csoport véglegesen Pozuzóba költözött.
1891-ben, amikor a dolgok jobbra fordultak, egy csoport pozuzói telepes megalapította Oxapampa városát (ma az azonos nevű tartomány fővárosa), majd Villa Rica városát (mindkettő Pozuzótól délre).”